ANALYSE – Door de hoge prijzen worden steeds meer ondernemers verleid hun bedrijf te koop te zetten. Maar afstand doen van je bedrijf is een ingrijpend besluit.
Wat zijn de grootste zorgen van ondernemers die nu hun bedrijf willen verkopen?
Uit recent onderzoek van adviesbedrijf EY blijkt dat steeds meer ondernemers hun bedrijf te koop zetten om te profiteren van de hoge overnameprijzen. De rente is laag en er is veel geld in de markt; investeren in MKB-bedrijven is een aantrekkelijke optie om het geld te laten renderen.
Daarnaast komen de kopers van bedrijven steeds vaker uit het buitenland en dat stuwt de prijzen nog verder op. Dat is natuurlijk goed nieuws voor ondernemers die hun bedrijf willen verkopen.
Maar zoals bekend maakt geld alleen niet gelukkig. Een grote zak met geld als de ultieme drijfveer om je bedrijf te verkopen is geen garantie voor een geslaagde exit.
Belangrijker is dat je er als ondernemer zelf klaar voor bent, ook al weet je wat je na de verkoop gaat doen en dat het bedrijf met personeel in goede handen terecht komt. Pas dan kun je spreken van een happy exit, een overdracht waar je een jaar later ook nog met een goed gevoel op terug kan kijken.
Hoe zorg je ervoor dat je als ondernemer over 12 maanden ook nog happy bent met de verkoop van je bedrijf? Vijf issues waar ondernemers zich zorgen over maken bij de verkoop van hun bedrijf:
#1 Wat gebeurt er met het personeel?
Leuk dat je als ondernemer de hoofdprijs krijgt voor je bedrijf. Maar wat als binnen drie maanden na je vertrek de helft van het personeel wordt ontslagen, het bedrijfspand wordt gesloten en de andere helft van de medewerkers moet solliciteren op zijn of haar eigen baan?
Veel ondernemers in het MKB voelen zich betrokken en verantwoordelijk voor hun personeel. Het zijn vaak mensen uit hun woonplaats waar ze soms meer dan twintig jaar mee hebben samengewerkt. Dan voelt het niet goed als je elkaar bij de voetbal tegenkomt terwijl je net bezig bent je nieuwe Porsche in te parkeren.
#2 Krijg ik wel de maximale opbrengst?
De verkoopprijzen van bedrijven zijn op dit moment op recordhoogte. Toch leeft bij veel ondernemers de vraag: moet ik nú verkopen of kan ik beter nog even wachten omdat de piek nog niet is bereikt?
Het is een afweging die wordt gedreven door twee uitersten: angst en hebzucht. Angst om de boot te missen en hebzucht om een nog hogere prijs te kunnen krijgen. Daarbij hebben ondernemers, net als gewone mensen, een aversie tegen verlies. De pijn van verlies (de potentieel gemiste extra opbrengst) doet achteraf veel meer pijn dan de winst van een geslaagde bedrijfsverkoop.
#3 Kan ik nog achterstallige claims verwachten?
Afhankelijk van wat aan garanties en vrijwaringen is afgegeven, kan een verkopende ondernemer tot jaren na de overdracht nog geconfronteerd worden met een – forse – claim van de koper. Dat gaat vaak om serieuze bedragen, zeker als het belasting- en milieuclaims of achterstallige aanspraken van het personeel betreft. In ieder geval zaken waar je niet op zit te wachten terwijl je in Spanje op de golfbaan staat.
#4 Wat is mijn bewegingsvrijheid na de deal?
Veertig procent van alle verkopende ondernemers is jonger dan vijftig jaar. Dat is nog geen leeftijd om achter de geraniums te zitten. Deze relatief jonge ondernemers nemen na de verkoop van hun bedrijf meestal eerst een paar maanden een sabbatical. Maar vervolgens begint het te kriebelen en gaan ze zich weer oriënteren op nieuwe ondernemerskansen.
Erg vervelend als je daarbij wordt beperkt door een wurgend concurrentiebeding dat je belemmert om de komende 5 jaar binnen jouw branche weer actief te zijn.
#5 Val ik niet in een zwart gat?
Voor ondernemers boven de 65 jaar betekent de verkoop van hun bedrijf vaak ook het einde van hun werkende carrière. Je was zeven dagen in de week met het bedrijf bezig, maar dat is nu ineens afgelopen.
Verlies van je status als directeur, geen uitnodigingen meer voor recepties, sportwedstrijden of het Concertgebouw. Voor ondernemers die nog niet hebben bedacht wat ze na hun bedrijfsverkoop gaan doen in ieder geval geen aanlokkelijk vooruitzicht.
Peter Rikhof is directeur-hoofdredacteur van Brookz. Brookz is met ruim 20.000 ondernemers, investeerders en adviseurs het grootste overnameplatform van Nederland. Brookz is 100 procent onafhankelijk en brengt sinds 2007 ondernemers, investeerders, financiers en adviseurs direct met elkaar in contact. In de afgelopen 11 jaar zijn er via Brookz ruim 3.200 transacties succesvol tot stand gebracht.